Search This Blog

Friday, March 3, 2017

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-৭

এইচএসসি পরীক্ষার বিশেষ প্রস্তুতি-
ইংরেজি ১ম পত্র
Part-1, ২ নম্বর প্রশ্ন, Set-7
প্রিয় শিক্ষার্থীরা, আজ ইংরেজি ১ম পত্রের Part-1 (নতুন সিলেবাস)-এর ২ নম্বর প্রশ্ন আলোচনা করব। প্রশ্নগুলো তোমরা আগে নিজে চেষ্টা করবে। তারপর উত্তরের সঙ্গে তা মিলিয়ে নেবে।
Set-7
2. Read the passage and complete the table below. 10
Shilpi was only 15 years old when she married Rashid in 2008. Marrying off daughters at an early age is a standard practice for many families living in rural Bangladesh. After her wedding, Shilpi joined a local empowerment group that provides adolescent girls with the

tools needed to gradually change cultural practices, particularly those pertaining to early marriage and pregnancy. The group’s activities include discussions on how to most effectively change behaviour related to reproductive health as well as one-on- one counseling. It also offers peer-to-peer support and life skills training that help adolescents say no to early marriage. The empowerment group is one of more then 10,000 groups supported by some local Non Government Organizations (NGOs) working all over Bangladesh. These NGOs work through Canada’s Adolescent Reproductive Health Project which also aims to increase access to quality health services for adolescents. During one of the group sessions, Shilpi came to understand the potentially harmful effects of early marriage and pregnancy.
While maternal mortality in Bangladesh has declined by nearly 40 percent since 2001, the rate remains high with 194 maternal deaths per 100,000, live births in 2010- dropping from 322 in 2001 with a projected decrease to 143 by 2015. Girls who get pregnant are at risk of serious health complications. These include dangerous hemorrhage and fistula, a painful internal injury caused by obstructed childbirth that commonly leads to serious maternal morbidities and social exclusion. When Shilpi heard about those risks, she invited her husband, Rashid, to discuss pregnancy with a counselor. After hearing about the risks, Rashid agreed to delay having children for five years despite pressures from his parents and neighbors to produce an offspring. Together, the couple met with a female health care provider, who informed them about the various family planning options available.
Shilpi’s mother-in-law and neighbors continued to pressurize the newlyweds. Deeply rooted cultural practices and traditions caused a rift between Shilpi and Rashid and their extended family, some of whose members insulted and criticized the couple. Unable to convince their close relatives of the risks, Shilpi and Rashid returned to the counselor. They took the help of a parent peer who has been trained to speak to other parents about adolescent issues. Shilpi’s mother-in-law and neighbors eventually came to understand the harmful effects of early pregnancy on mother and child. Today, the village no longer pressurizes the couple; their parents and neighbors now support them and speak out against early marriage and pregnancy.
What/Who Source/Event What/Where When/Information
Shilpi (i) ... Rashid 15 years old (ii) ...
(iii) ... come to know group session (iv) ... about early marriage
and pregnancy
The (v) ... supported by Canada’s peer-to-peer support during
Adolescent Reproductive
Health Project
The NGO’s (vii) ... is providing girls quality health services during (viii) ...
The adolescent girls are provided by local (ix) ... tools needed to one-on-one counseling.
gradually change (x) ...
Or. Read the above text and make a flow chart showing the reasons of early marriage in Bangladesh. 10
1. To establish cultural practice 2. 3. 4. 5. 6.
Answer to the ques. no. set-7
2. Ans. (i) married, (ii) 2008 (iii) She, (iv) harmful effects,
(v) empowerment group, (vi) adolescence, (vii) aim,
(viii) adolescence, (ix) empowerment group, (x) cultural practice.
2. Ans. Or. (1) To establish cultural practice (2) considering daughter as burden (3) unconscious about the bad effect of early marriage
(4) unhealthy cultural practice (5) lack of standard education
(6) superstitious beliefs.
সহকারী অধ্যাপক, ঢাকা স্টেট কলেজ, ঢাকা

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-১

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-২

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-৩

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-৪

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-৫

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-৬

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-৭

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-৮

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-৯

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-১০

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-১১

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-১২

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-১৩

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-১৪

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-১৫

এইচএসসি-ইংরেজি ১ম পত্র-পার্ট ০১ এর ২ নম্বর প্রশ্ন-সেট-১৬



No comments:

Post a Comment